Data van test- en acceptatieomgevingen naar een aparte weergave sturen met Google Tag Manager

Heb je een testomgeving voor je website en gebruik je Google Tag Manager? Dan moet je ervoor zorgen dat de data uit je productieomgeving niet in je normale weergave terechtkomt in Google Analytics. Je wilt namelijk voorkomen dat jouw pageviews op de acceptatieserver de data vertroebelen. Gelukkig is de oplossing heel simpel met Google Tag Manager.

Testbeeld

Custom variable "Tracking ID"

Stap 1 is het aanmaken van een aparte weergave in Google Analytics. Deze weergave heeft een apart tracking ID, beginnende met "UA-...".

Als je deze waarde hebt, kun je in Google Tag Manager een custom variable aanmaken. Noem deze bijvoorbeeld "Tracking ID" en kies als type "Custom JavaScript". Gebruik bijvoorbeeld deze code:

function() {
	if(document.domain.indexOf('www') > -1 && '{{Debug Mode}}' === false) {
    // Productie
		var trackingID = 'UA-XXXXXXX-1';
	} else {
    // Andere omgeving
		var trackingID = 'UA-XXXXXXX-2';
	}
  	return trackingID;
}

Deze code is, zoals je ziet, erg simpel. In dit geval ga ik uit van een productieomgeving die altijd begint met "www." en testomgevingen die beginnen met bijvoorbeeld "acc." of "dev.". Let op dat deze code niet zal werken als je een domeinnaam hebt waar "www" in voor komt, bijvoorbeeld "www.wwwiljewatdrinken.nl". Die kans is klein, maar ik benoem het toch even. In dat geval zul je de code iets complexer moeten maken.

Deze code kijkt ook meteen of Google Tag Manager in Debug mode draait, je wilt die data eigenlijk ook niet in je productieweergave terugzien. Gelukkig heeft Tag Manager daarvoor een ingebouwde variabele, namelijk {{Debug Mode}} die simpelweg true of false teruggeeft.

In dit geval kies ik er overigens voor om te controleren of het een productieomgeving is of niet. Zo niet, dan stuur ik alles naar een afzonderlijke weergave. Je kunt eruit voor kiezen om meer condities toe te voegen, als je aparte weergaves wilt voor bijvoorbeeld test- en acceptatieomgeving.

Google Analytics settings variabele

Je Google Analytics instellingen zitten -als het goed is- al in een eigen variabele. Hier kun je nu bij het veld "Tracking ID" simpelweg {{Tracking ID}} invullen. Bovenstaande JavaScript wordt dan uitgevoerd om te bepalen naar welk Tracking ID de data gestuurd moet worden.

Zoals je ziet, met een paar regels code is je data meteen een stuk zuiverder. En testdata kun je nu ook makkelijker terugvinden in een eigen weergave.

Wat vond je van dit artikel?

Duimpje omlaagDuimpje omhoog